Raamttuun vedotaan paljon kirkon sisällä. Raamattusta löydetään kaikkiin asioihin vastaus. Kuitenkin ihmetyttää joidenkin perustelut. Miksi?
Raamatu opetuksen mukaan vanhatestamentti on Juutalaisten pyhä kirja, jossa kerrotaan Juutalisuudesta ja Juutalaisten ja Jumalan välisestä toiminnasta. Jumala opastaa elämään kymmenen käskyn mukaan yms. Uusitestamentti kertoo Jumalan pojasta Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen elämästään sekä opetuksestaan. Koko Raamatun perus ajatus on Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan. Jeesus kiteytti koko opetuksen rakkauden kaksoiskäskyyn: "Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi"!

Paavalia pidetään ei Juutalaisen maailman apostolina ja hän kiteytti sanomansa: Usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus - lauseeseen. Paavali tulkitsi Raamattua Jeesuksen opin pohjalta - suurin niistä on rakkus.

Nyt keskustellaan avioliitosta, homoista, naispappeudesta yms. Mielestäni pitäisi nyt erottaa kaksi asiaa. Raamatun ydin sanoma ja yhteiskunnallinen tilanne, missä sen kertomukset ja tarinat on kirjoitettu.

Miten mikäkin asia nykyään määritellään? Avioliitto on perinteisesti määritelty parisuhteeksi, jossa mies ja nainen eroavat vanhemmistaan ja yhtyvät yhdeksi. Heille syntyy lapsia ja näin suku jatkuu. Mikäli tänä aikana avioliiton määritettä muutetaan on kysymys toinen, mutta tämän määritteen perusteella avioliitto on miehen ja naisen välinen suhde. Nykyään puhutaan parisuhteista ja rekisteröidyistä parisuhteista. Jos rakkaus on Raamatun pääsisältö on sitä mielestäni kunnioitettava. Siunaako Jumala parisuhteen on Jumalan asia ei ihmisten, joten millä oikeudella ihminen ei voisi välittää siunausta tai millä oikeudella ihminen voi evätä Jumalan siunauksen?

Usko Jumalaan synnyttää toivon ja rakkauden teot - näin myös opetetaan. Jos meillä ei ole toivoa tai rakkauden tekoja onko meillä uskoa?
Mistä usko tulee? Minä uskon Jumalaan - olenko minä niin hyvä ja mahtava, että voin alkaa uskoa omasta tahdostani vai synnyttääkö Pyhä Henki minussa uskon? Mielestäni Pyhä Henki synnyttää minussa uskon ja minun osakseni jää sen hoitaminen ja varjeleminen - siis päätös siitä haluanko pysyä uskossa Jumalaan vain en. Siis Jumalan rakkaus synnyttää Pyhän Hengen kautta uskon niin minussa kuin sinussa.

Kirkon työntekijä on viranhaltija, toimenhaltija tai muuten työntekijä seurakunnassa. Mikäli kirkon päättävä elin eli Kirkolliskokous jotain päättää on työntekijän siihen sitouduttava. "Kenen leipää syöt - sen lauluja laulat" on vanha sanonta. Jos olen Nokialla töissä niin teen niin kuin pomo sanoo ja käytän sitä puhelinta mitä käsketään, enkä toimi oman mieleni mukaan vaan siis työnantajan määräysten mukaan. Muuten minulle aukeaa kilometritehdas.
Mikäli kirkon työntekijän omatunto ei hyväksy työnantajansa päätöksiä on työntekijän mahdoton toimia kirkon työntekijänä. Jos olen Katollisen kirkon jäsen en voi toimia Lutherilaisen kirkon pappina tai opettajana, koska en usko Lutherilaisen kirkon tunnustuksen mukaan enkä voi allekirjoittaa kirkolliskokouksen päätöksiä.
Mikäli minulta siis usko Lutherilaisen kirkon oppiin ja päätöksiin loppuu on minun vaihdettava paikkaa. Kyllä kirkolla pitää olla oikeus laittaa piste, johonkin paikkaa suvaitsevaisuudessa työnantajana.

Raamattu kieltää siunaamasta eronneita uudestaan ihan samalla tavalla kuin puhutaan homoista yms. Kuitenkin rakkaus on voittanut ja ymmärrys siihen mikä on tärkeintä - Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.

Jos luen Raamattua ajatuksella mikä on minusta oikein tai mitä minä haluan - luen sitä kuin piru raamattua!
Matt. 27:5 5. Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi.
Luuk. 10:37. Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
Joh. 13:27. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!"
Tässä klassinen esimerkki siitä miten ei todellakaan tulisi lukea Raamattua vaan aina kokonaisuus kerrallaan unohtamatta Raamatun perussanomaan - Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi!